torsdag 9 augusti 2012

Mobilelände

Då var vi hemma igen. Mutade precis äldsta sonen med en Dajm för att han skulle gå ut med hunden så att jag kan sitta och blogga istället.

Idag har världen varit jobbig för dotra. Maten var fel, aktiviteterna var fel, mamma var fel och Björnrike på sommaren var definitivt fel. När jag påpekade att om hon skulle gå med neddragna ögonbryn hela dagen skulle hon få ont i huvudet så svarade hon att hon redan hade ont i huvudet... Men mellan de timslånga soffliggarperioderna med mobilen i näven så rastade hon hunden och oljade in altanen. Att röra på sig är ju inte hennes melodi. Anar man en protest mot mammans rörelseiver och fokus på att det är viktigt att röra på sig? Hmm...
Det är också så här att jag så väl känner igen mig själv i henne från den åldern. Men det blev ju folk av mig också och hon är redan så mycket klokare än mig när det gäller massor av saker. Så speciellt orolig är jag inte.

L har varit och fiskat någon timme annars mobilitelefon och soffläge även för honom. Men han diskade efter lunchen.

N och jag tog en tur till toppen av Långsvängen och gick ned för Snobben. Vi var lite orättvist utrustade. N gick i foppatofflor och jag i vandringskängor. Men han gjorde en suverän insats, också han mellan mobilspelandet.

Det här med mobiler är svårt tycker jag. L och A har sina egna och använder de på olika vis. A smsar mest. L använder sin till att spela och titta på youtube. N har ingen egen utan lånar min eller makens. Det är perfekt när vi åker bil. De har något att sysselsätta sig med. Men när vi inte åker bil och det är mitt på dan och det inte ösregnar eller är snöstorm så passiviserar det barnen så fruktansvärt. All initiativförmåga till att göra annat bara försvinner. Jag blir tokig!
Fast jag får väl vara glad så länge de spelar wordfeud, då tänker de i allafall.

Hur som helst packade de bilen och städade lägenheten innan vi åkte. Maken och jag då? Jo vi satt på altanen i solen och drack ett varsitt glas svalt vitt vin. Eller inte ;)

Dubbelmoral är jag full av. Jag gillar också min mobil. Jag spelar wf, surfar, lyssnar på böcker och på radio. Ibland tittar jag på tv i den också. Så visst är jag en mobilnörd också.

I morgon drar maken och jag iväg på kärleksemester. De´ni!
Jag har belagt mig med bloggförbud tills på söndag. Vi får se hur det håller.

Lite mer bilder från de senaste dagarna:


Lycklig L

Mycket nöjd A



Kanske ett julkort?

Syster och bror


A jobbar för fullt.

På väg upp till toppen.

På toppen



Från toppen

2 kommentarer:

  1. Fina bilder! Ha en underbar helg! Kram Pea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nu lägger vi oss lite glada i hatten! Kram

      Radera