söndag 19 augusti 2012

Midnattsloppströjan invigd!

Nu är midnattsloppströjan invigd. Inte av mig och inte under midnattsloppet. Petra kom förbi och jag ville ut och gå. Det ville inte hon. Hon ville springa. Hon fick tantjogga 5 km med mig och inviga tröjan. Det var otroligt trevligt. Jag vill bara springa med sällskap hädanefter. Det är ett elände att jag har så lång till mina springande väninnor. Förutom till spurt-Emelie förstås. Men hon springer ju så förjordat fort.
Så nu går jag tillbaka till mitt promenerande igen.

Maken hade ordnat så vi kunde åka till Stråtjära och övningsskjuta idag. Vi sköt så att bössan blev så varm att det var svårt att se målet, det ångade så mycket. L skjuter bra med helvetesbössan - det är sån rekyl på den att det gör vidrigt ont. Jag skjöt bra med 222:an som är mycket mindre. Lite övning blir det i morgon igen. Så får vi se hur det går på nästa uppskjutning.

Skolstart i morgon. Efter 9 år är det nu ett faktum att jag inte får följa med till skolan första skoldagen. Jag brukar alltid ta ledigt och vara med till första rasten. Men icke i år. Men vi får se hur det ser ut i morgon. Jag skjutsar dem till skolan i allafall.
Samtidigt som det är tråkigt att sommarlovet är slut är det skönt också. Det är skönt att få in lite rutiner igen. Barnen och jag hade ett sammanträde över middan igår. Följande regler enades jag om med dem. Observera att JAG enades.

* Var tredje dag plockar man ur diskmaskinen. Dvs ett barn plockar ur enligt ett schema som rullar på. Idag börjar L imorgon är det N och på tisdag är det A och så rullar det på. De stora barnen ska även plocka i det som står på bänken.
aadet har varit sommarlov från den här rutinen, nu tar vi nya tag.
* Om man inte har någon träning under kvällen går man ett varv runt byn. Hotet är en beslagtagen mobil. Eller så vänder vi på det: Belöningen är att man har fri tillgång till sin mobil...
* Även den blivande 9 åringen måste börja ta ansvar för sina gympakläder.

Så långt kom vi då. Fortsättning följer troligen...

Kvällsmiddag idag blir: Varma mackor med tomat, mossarella och höstkantarellstuvning på förra årets kantareller som jag fick av Petra förra året. (Jag är ju så jädra försiktig att använda dom jag tänker att de kan vara bra att ha. Och vips är det ett nytt år med nya kantareller.)

Nu ska jag skjutsa in de i ugnen.

2 kommentarer:

  1. Tack för en supertrevlig eftermiddag! Just nu känns det som om att vi hade orkat springa hela vägen runt igen om vi vänt när vi kommit hem. Det var så kul! Stor kram! //Pea

    SvaraRadera
  2. Absolut. Det gör vi nästa gång!

    SvaraRadera