lördag 7 januari 2012

Kaspars, Melkers och Balthasars dag

Jag är pigg. Klockan är halv sju, 06.30, och jag är pigg och har varit det i två timmar. Jag behöver sova men det går fanimej inte. Så jag ligger och tittar ut genom fönstret. Nyss var det ett stjärnfall. Jag önskade mig något. Jag ber till min inneboende kraft att det ska gå i uppfyllelse.
Jag tycker om att sova utan rullgardinen nere när det är vinter. Jag tycker om att se stjärnhimlen och jag tycker om att se när det ljusnar.


Utsikt från min säng
 I går var det en intensiv dag. Stina, Petra och jag packade, flyttade och städade. 4 fulla bilar med saker till Petras och Jespers nya lägenhet. Det kan kännas som om det är ändlöst med jobb när man står mitt i det. Men det blir bra. För allra oftast så löser det sig. Och det gjorde det i går också. Stina städade badrummet. Petra och jag packade och körde grejor. Det är kul att jobba tillsammans. Nu är det inte mycket kvar att göra förutom städning.

Fikapaus
 När vi på trettondagsafton firade vi de tre vise männens ankomst till krubban med att äta hos svärmor och svärfar kraschade barnen sockerkaksborgen de gjorde före jul och åt upp dekorationsgodiset.


Det tog 13 dagar för Kaspar och Balthasar och Melker att komma till krubban. Fick stackars Maria sova i stallet så länge? Hon var sannerligen en tålmodig människa. Först försöka förklara för Josef att hon inte varit otrogen utan att hon blivit gravid ändå sedan bo i ett stall. Jag har för mig att det var ett värdshus stall och där var det ju säkert ett himla spring dagarna i ända med människor som skall hämta och lämna sina hästar. Ingen idealisk BB-tid. Men hon måste verkligen ha gillat sin gud.

Vi gillar ju mat i vår familj. God mat och god dryck är liksom livets salt. När jag kom hem i går kväll kom grannarna över på middag.

De hade kokat fond på resterna av hummern sen nyår och gjort en underbar hummersoppa. Annikas farbror piffade upp den med löjrom, creme fraiche, krutonger och räkor. Så underbart gott. Lyckliga jag fick Ls tallrik soppa också.



Till huvudrätt blev det en fantastisk köttgryta som maken lagat. Efterrätten hade min underbara A gjort. Glasstårta med maräng med hemmagjord glass och fruktsallad.








Vi firade också. Inte bara firade vi att det är trevligt och träffas och äta tillsammans utan även att MITT STUDIELÅN ÄR FÄRDIGBETALT! Fint firade vi också, med en flaska champange sparad i flera månader för tillfället.




Nu ska jag sova en stund. Tror jag. Sen är det badminton resten av helgen.






1 kommentar:

  1. Uj, har du lyckats betala av ditt studielån! det var duktigt. Mannen kämpar på med sitt.
    Ja, du det var nog inte lätt att leva för sisådär 2000 år sedan. Tur att vi är födda på 2000-talet, eller... så blir vi utbrända istället ;0) Ja, alla tider har nog nog av sin egen plåga på ngt sätt.
    Ni äter så god mat så jag överväger en tur snart till ert hotell! Kram

    SvaraRadera