tisdag 10 juli 2012

Lukt

Från Wikipedia: "Svettning, transpiration eller perspiration är en homeostatisk process där en saltig vätska, svett, produceras av svettörtlar i huden. Svettning förekommer hos däggdjur, och dess funktion är att hålla nere kroppstempraturen vid hårt arbete eller hög temperatur i omgivningen (termoreglering). Svettning kan även förekomma vid rädsla, nervositet, illamående samt när febern går ner.
Svett hos en frisk människa saknar nästan lukt. Kroppslukt gynnas dock av mycket svett.
Eftersvettning kallas det då kroppen, oftast efter en längre stunds fysisk ansträngning, utsöndrar svett trots att man för tillfället inte anstränger sig.
Svett har ingen lukt i sig utan skälet till att man luktar "svett" är när svettet kommer i kontakt med de alldagliga bakterier vi har på huden. Det är kombinationen av de två som skapar en lukt."

Ok så är det alltså. Men vad är det som gör att visa människor, främst män enligt min erfarenhet, inte bryr sig att de luktar. I dag har jag stött på flera män. Åtminstone 4 stycken i olika sammanhang som luktar. Inte viol, läder, ros eller manligt utan de luktar svett.
Hur svårt kan det vara att vaska sig under armarna ta på sig lite deodorant, som kan vara luktfri, och sedan ta på sig en ren tröja. Jag tycker det är direkt oartigt att lukta illa. Så klart, med skitigt luktande jobb så luktar man. Men då tar man sig en dusch eller tvättar sig efter jobbet. Efter träning och under träning luktar man, men man duschar eller tvättar sig efter träningen. Nä jag förstår inte. Åh då ska ni veta att jag är en extremt svettande person själv. Men man måste f*n tvätta sig!

Oj, vad gnälligt det blev då. Men jag är glad också. Jag har fått skor av min man. Graninge-kängor. Jättesköna. Före det bjöd han på lunch också. Men i morgon åker han bort. Han ska bygga jakttorn och fixa någon lada i Södermanland. Hos någon jag inte känner. Men som är lite berömd. Det är som att jag blir lite starstruck av min gubbe.

I går kväll, på en måndag, var jag på te-rep. Jag talade om för N att jag skulle träffa Petra och Stina. N sa då "Ja, jag förstår att du vill åka. För du längtar efter Petra va? För hon kom ju inte i Lördags. Då måste du ju träffa henne idag istället." Han slog huvudet på spiken den lilla gossen. Lyxigt att göra något sånt en måndag kväll. Sen att jag fick fantastiskt fika av Stina blev liksom grädden på moset. Fram för mer te-rep!




6 kommentarer:

  1. Ömsesidig saknad! Sagt det förr: du har kloka barn. ...och mer spontnat the-stunder, det ska vi försöka få till! Kram Pea

    SvaraRadera
  2. Mer te, jordgubbar och lemon curd! Älskar er! Och Ria, du är en hejjare som vågar jogga med en 25-årig atlet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag kände att jag fick lite kalla kårar när hon stod i farstun och väntade på att jag skulle komma ut från toaletten. Men det gick bra. Ja när tar vi nästa te-rep? Kan du boka Olivia så att hon gör lite mer godingar vore det bra:D

      Radera
    2. Och förresten: likewise xxx

      Radera
  3. Hon är på! Ett till rep under sommaren borde vi få till! =)

    SvaraRadera