fredag 24 februari 2012

Valsafari och Wellington


Efter en natt på en parkering mellan havet och järnvägen i Kaikoura så blev det en valsafari. A och jag laddade med åksjuketabletter. Vi båda kände oss helt ok i ca 20 minuter sen bröt det loss. Ingen av oss kräktes men det räckte fult som det var. Även N blev dålig, Jag blev bättre efter att ha fått suttit ute en stund. Och A och jag kunde titta på den kaskelot som fanns därute i havet. N tyckte det var sådär, tack och lov somnade han en stund så att han kom i från illamåendet. Någon sjökvinna blir jag nog aldrig. Förutom illamåendet så blev det en underbar dag på havet. Solen sken, det var varmt och vi fick se val och även delfiner och sälar.

L och N spanar efter val.

Kaskelot-rumpa på väg ner i det stora blå. Mäktigt!
 Vi speedade i väg till färja i Picton. Vi hann med 25 minuter till godo. Ingen rast, ingen ro. Till lunch blev det kycklingsoppa och macka. Allt för att spara tid. Färjan gick vid 18. Resan över Cook straight var behaglig. Vi åt på färjan. Det var lite folk så vi slappade rejält. A löste korsord, N, L och jag läste maken slumrade till och från. N har börjat plöja böcker. Han har aldrig varit intresserad av det förut men nu är han inne på den tredje Sune-boken den här resan.

Slapphögen
Inatt har vi sovit på camping. Det känns bättre så när vi är i en ganska stor stad. Framförallt då det är svårt att hitta en parkeringsplats åt 7.40 m bil inne i stan. Vi tog bussen in till centrum i dag. Vi började med att ta Wellington cable car till Botaniska trädgården. Trädgården struntade vi i. Vi gick på Carter Observatory istället. Ett suveränt museum om rymden blandat med vetenskap och Maori legender.
På jakt efter Mo´or!
Efter Observatoriet käkade vi världens godaste glass vid hamnen.  Passionsfrukt! Den godaste jag har ätit. Maken firade sin födelsedag med chokladtårta i stället.
Hela eftermiddan var vi på Museum of New Zealand. Barnen tyckte det var jättebra. Framförallt A och N. Det var fina utställningar och barnaktiviteter kopplade till dem. Vi gick inte på hela museet men vi kollade in djur, jordbävningar och maorikulturen. Sen blev vi trötta!
A kollar in fossiler i mikroskop.
N vilar vid ett blåvalshjärta som barnen fick krypa in i och titta på film om blåvalar i.
Vi firade födelsedagen på campingens restaurang. Födelsedagsbarnet åt T-bensstek, A åt pizza och strips, N åt chickennuggets och strips, L åt spagetti carbonara och jag åt kyckling med risotto. Gott var det, men man får stänka på lite extra salt och peppar - så har det varit överallt vi ätit. De är försiktiga med det kockarna.
Födelsedagsbarnet

Till efterrätt blev det cremebrulee för maken, cheesecake för mig och chokladmousse för L. N och A var proppmätta.



Den var god enligt L. Och mäktig!
Den här natten stannar vi kvar i Wellington. I morgon drar vi oss upp efter västkusten på nordön. Nu regnar det och alla i bilen sover. Det är mysigt. Ska sova jag också. God Natt!

2 kommentarer:

  1. Vad häftigt med valsafari! fast jag förstår det där med sjösjuka. Jag blir alltid sjuk även fast jag tar tabletter. Trist. Ni gör så mkt kul. Fortsätt med det! Kram

    SvaraRadera
  2. Mäktigt med valar och delfiner! Omäktigt med illamående. Hälsa en grattiskram till Janne och berätta även att besiktningsmannen sa att det var en klok man som hjälpt mig att köpa bil. :) Största kramen!

    SvaraRadera