lördag 10 mars 2012

Jetlag

Ja det var så här det var... Jag hade för mig att det inte var så lätt att komma hem. Supertrött på kvällen. Superpigg på natten. Helt omöjligt att sova. Jag har försökt att sova genom att tänka och fundera. Jag har försökt med: "Hm, vad skall vi äta till middag i kväll?" "Behöver jag köpa ett träningskort på gymmet eller kommer jag mestadels att träna med fria vikter?" "Hur ska träninsprogrammet se ut?" "Hur löser vi väntelistan på jobbet på bästa sätt?" "Jag undrar just om det går att dölja sladdarna vid tv´n på ett bra sätt?" "Orkar jag börja springa i morgon?"
Ingenting  har tydligen varit tillräckligt tråkigt för att jag ska somna. Så jag klev upp istället och tog en banan och en kopp te. På vägen ner såg jag att det lyste i Ls rum. Han kan inte heller sova. I kväll ska jag vara vaken länge. Om jag fixar det. Blir sådär förjordat trött att det känns som det är ett filter mellan mig och resten av världen. Fast det kanske behövs om jag ska titta på meoldifestivalen. Björn Randelid han är något extra han (här är jag ironisk). Thorsten Flincks låt var lite imperiet inspirerad tyckte jag, jag är ju lite svag för det jag. Bara jag slipper se honom. Det här med sömnen är ju ett lyxproblem, jag vet. Men oj vad jag frossar i det. Tar nog och sätter mig och tittar på Mästerkocken. Jag gillar ju det och ligger några program efter.
Ha nu en god morgon och en skön lördag! För visst är det lördag...?

Från den inte alltför tillförlitliga källan Wikipedia ( men här är det klockrent):

Typiska symptom för jetlag inkluderar:
  • Trötthet
  • Förvirring och yrsel
  • Illamående och orolig mage
  • Huvudvärk
  • Sömnlöshet
  • Irritabilitet
  • Irrationalitet
Man talar om grader av jetlag i form av antal timmar som dygnsrytmen förskjutits. Förskjutningen definieras som det minsta antal timmar från den verkliga tiden på dygnet till den upplevda tiden på dygnet. Därför är det maximala antalet timmars jetlag man kan uppleva 12. Störningen i dygnsrytm kan också ske i två riktningar; kroppens dygnsrytm kan ligga före det verkliga dygnet, vilket till exempel sker om man reser från Europa till USA, eller så kan kroppens dygnsrytm ligga efter det verkliga dygnet, vilket sker om man reser i den motsatta riktningen. Det finns ingen entydig statistik om vilken typ av störning som upplevs mest besvärande. Troligen varierar detta mellan individer.

1 kommentar:

  1. Känner igen det där med Jetlag ;0) jobbigt att ställa tillbaka tiden då man kom hem igen tyckte jag.

    SvaraRadera