onsdag 23 maj 2012

Rökning





Jag har ju lite svårt med rökning. Jag kan köpa att det kan vara gott men inte att man utsätter sig för det och förstör hälsan. Jag är så jävla rädd att jag ska få någon lungsjukdom som skulle göra det svårt att andas. Eller att jag skulle öka risken för att få en stroke och kanske bli liggande och inte kunna göra vad jag vill. Bli totalberoende av andra (därmed inte sagt att jag inte kommer att drabas av dessa sjukdomar ändå, men jag minskar ju risken i allafall) Därför vågar jag inte heller. Vissa röker ju också, ganska många måste jag säga, fast de egentligen kanske inte borde ha råd. Jag tänker så här: Jag tjänar inte så bra, inte maken heller. Vi skulle inte ha råd att röka. Vart skulle vi ta de pengarna ifrån? Vart tar de pengarna från?
Häromdagen träffade jag en tösabit. Som röker. Mycket. Hon har problem med kroppen, mycket smärtor. Ekonomin är inte på topp heller. Det brukar bli så när man inte kan jobba och har flera barn. När jag frågade hur det går i hop med att röka och ha krasslig ekonomi så fick jag inget riktigt svar. Efter en stund  började vi prata om hur svårt det är att få i sig tillräckligt med vätska. Jag tipsade om grönt te. För att det inte är så urindrivande.
-Njae svarade tösen. Jag har läst att det inte är så bra att dricka grönt te.
-Öhh sa jag, hur tänker du nu?
Jag fick inget svar. Hon kommer nog inte börja dricka grönt te och hon kommer säkert inte sluta röka heller.

Mina nya löpartights har kommit. Jag ska prova dom nu. Snart. Det är fortfarande trögt att komma ut och jogga. Men snart, om en stund ska jag ut.

Jag ska lägga sonen först!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar