torsdag 8 december 2011

Nöt i olika former

I bland bara löser sig saker och ting. Vi har slaktat. Igen. Andra gången den här hösten. Vi tänkte ta en halv ko. Men vi kände i dag att det blir bara för mycket. Facebookade lite och vips så nappade Stina. Så nu har jag varit med köttleverans till Bergvik till Stinas föräldrar. Och det var inte i går jag var där kan jag säga. Så länge sedan att de inte ens behövde truga för att jag skulle stanna en stund, jag bjöd nog praktiskt taget in mig själv. Så trevligt så!

Apropå kor... I helgen tog jag min sedvanliga sovmorgon. Maken var som vanligt ute och jobbade. Han ringde till min mobil och jag svarade. Godmorgon säger den gode mannen och sen säger han "Fan det står en kviga utanför lagårn, du måste komma ut" Han lät jätteförvånad. Han sa senare att det bara var en slump att han tittade ut.
Att ha en kviga utanför lagårn är lite ångestfyllt. Det betyder oftast att det är många fler ute, att en port har gått upp och att fler är på väg ut. Är det dessutom påfryset och halt är risken stor att de halkar och "spläker" sig och skadar sig ordentligt. Nu hade vi tur och det var bara en som lyckats ta sig ut. När jag kom ut stod den förvånade stackars kvigan och funderade. Maken lockade på henne och jag lyckades styra henne åt rätt håll. Slutet gott allting gott! Det visade sig att en port blåst upp och att hon krupit under en grind för att komma ut. Kor är vigare än man tror!


Kvigan när hon kommit in.

Den turkosa grejen som hänger från väggen är en eldriven borste. När korna går och buffar på den så börjar den snurra och de kan få sig en massage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar