söndag 25 december 2011

Midvinterfester

God fortsättning!


Julafton är över och snart är juldagen det också. Julafton blev en lugn och stillsam historia med glada barn och vuxna. Jag hann med en promenad med hunden och till och med en tupplur under Kalle Anka. Vi gjorde ett litet nytt drag med maten på julbordet, vi kaxade till oss och tog med lite nya rätter medans andra delar försvann. Det nya i år var bruna bönor, bruschetta och burritos. Gott tycker moa:) - vilket var A´s kommentar...
Vi blev 15 stycken som firade tillsammans. Våra barn blev nöjda med sina presenter och både maken och jag kände att vi prickat rätt i mängd. Inget frosseri i "skitsaker" men ändå sådant som de ville ha och var lite "lyxigt".

Eftermiddagsfika i väntan på tomten...


...som snart dök upp.
I dag blev vi bjudna till makens bror och hans familj. Laxen, fruktsalladen, kladdkakan smakade utmärkt och paketleken var en höjdare.
Den stora överraskningen i år var barnens filmvisning. L, N och A har sedan i somras tillsammans med sina kusiner Johan och Lisa spelat in en film som dagarna före jul i hemlighet klipptes och redigerades. De har fått viss hjälp av faster men har gjort den största delen själv. 32 minuter utmärkt film blev resultatet. De fick blodad tand och på tisdag sätter nästa projekt i gång. Det planeras vara klart till Midsommar.

Nu börjar det bli dags att tänka på mat i lite nyttigare banor. En av mina vänner hade fundering på att fasta, jag funderar mer på att ta en grönsaksvecka. Jag tror det skulle göra min kropp gott med tillägg av lite livsnödvändigt fett och proteiner. Men jag tror ändå det får vänta tills jag börjar jobba vecka 1. Det finns ju så mycket gott att stoppa i sig så här under helgerna. Det får bli en annan dag =D.

Här i huset är det ett hål i kväll. N sover borta och då blir det så tomt. Jag tycker om att barnen gör saker själva med kompisar, men jag saknar dem när de inte är hemma. Huset blir tomt då inte alla är hemma. Nu har stormen Dagmar börjat vina runt knutarna. Jag hoppas att alla träd står kvar som de bör i morgon.

1 kommentar:

  1. God fortsättning! fint kort på dig.
    Såg ut som att ni haft en bra jul på korten med god mat och en massa släkt, nice.

    SvaraRadera