söndag 30 december 2012

Review

Läser i andra bloggar att året som gått sammanfattas. Mitt år, hur blev det då? Vad hände? Månad för månad...

Januari: Började året med en hejdundrade fest. Nyårsfesten fortsatte till tidiga morgonen. Åkte till Björnrike två helger. En gång med familjen och en gång med mina fina flickor. Började året med att avsluta sjukskrivningen.

Februari: Vår fantastiska Nya Zealand resa som vi sparat till i 14 år blev av. Otroligt! Den långa 30-timmars flygresan gick bra. Bo i husbil gick bra. Makens födelsedag blev en katastrof. N krisade hela dagen. Wellington gav inget bra intryck på grund av det. Jädrar vad ilsk han var.

Mars: Träffade min NZ-familj. Det var fest. Det var ångestfyllda farväl. Men maken tröstade mig att vi försöker åka tillbaka om två år. Men då blir det bara han och jag. I en vecka eller två. Och bara för att hälsa på. Barnen har deklarerat att de vill med. Jag fyllde 40.

April: A blev tonåring. Vet inte om det hände så mycket mer i april... Jo men jag var ju till Göteborg på kurs. Första gången på riktigt i Göteborg.

Maj: Björnrike med fina flickor, och sedan med make. En tur till Umeå med badmintonspelande pojkar. Mamma och pappa följde med. Det var en tur till Örebro också med samma badmintonspelande pojkar. Annika hade 40 års partaj som vi kunde vara med på. Trevligt! Åsorna hade också ett varsitt 40 års partaj som krockade med annat. I bland räckte inte tiden till allt som man ville göra. L fyllde 15. Det var lite stressigt där ett tag. Men med hjälp av piller klarar man allt ( det där var ironiskt menat).

Juni: Skolavslutning. En tur till Vimmerby med A och N. Astrid Lindgrens värld. Det var skitkul! L for till Borås och var på fotbollsläger. Maken var hemma och körde ensilage. Midsommar med goda vänner. Lunch med ett gäng och eftermiddag och kväll med ett annat.

Juli: Vi har fest. Den var större än vårt bröllop. Jädrar vad roligt det var. Att dessutom ha en alldeles egen Evert Ljusberg i form av Olov kryddade festen rejält. Jag slutadet festa vid halv tre. De andra timmar senare. Det var massor med barn och vuxna, tipspromenader för barn och vuxna och pyssel för barnen. Jag är stolt att vi fixade det. Med massor av hjälp av vänner. Om jag får gnälla, och det får jag, så är det att Petra och syrran inte kunde vara med ( de ville, men kunde inte). Men många andra kom! Tack för det underbara människor!
Semester. Jill Jonsson. Stugan med barnen. En dag på stranden (solen räckte inte till mer). Björnrike.

Augusti: Jag kommer in på en högskolekurs. Och senare under hösten visar det sig att det är det roligaste och intressantaste jag läst. N fyller 9 år och han börjar 3an. Vi har inga små-barn längre.

September: En tur till Halmstad och en tur till Mölndal. Jag bestämmer mig för att sluta med antidepressiv medicinering. På eget bevåg. Jag smyger ut den försiktigt. Får alla utsättningssymtom man kan få. De är lika som de symtom jag hade i mig själv när jag började äta dem. Yrsel, ångest och andra otrevliga symtom. Men jag fixade det. Jag hoppas vid min själ att jag klarar mig ifrån eländet resten av livet. Petra fyller 40.

Oktober: Nu är det stressigt. Är det värt att plugga? Jag mår i perioder skit för att jag inte hinner. Jag hinner inte med barnen, jag hinner inte läsa, jag jobbar - men inte med hjärtat, jag hinner inte ta hand om mitt förhållande. Men det löser sig. När jag jobbat som en tok åker vi på charter. Klar med det som ska vara klart. Det är ren vila. Bara tid med familjen. Vi gör ingenting förutom att slöa. Underbart. Badmintonen drar igång igen. Vi är på tävlingar var och varannan helg. Det är bra. Jag tycker om det. Jag tycker om att vara med barnen, att få serva med matsäck, titta på matcher och ibland även prata med andra familjer. Kul!

November: Badminton varje helg. Gör vi inget annat? Jo... det är ju fest. Petra har sin 40 års fest. Vad konstigt egentligen. Vi har alltid känt varann, och ändå känner jag inte hennes vänner. Men nu fick jag se och träffa dem. Mycket trevligt! Jag fick dansa med pappa Nils och systerson Anton också.

December: Björnrike med fina flickor. Vi rider i -12 grader. Det är vackert och det är kul. Hemma är det snökaos. Hos oss pudrar det vackert. Och så är det ju badminton förstås. Flera helger. Familjen åker till fam Norlund. Det är alltför sällan. Men jädrar vad trevligt det är när det blir av. Julbad på badhuset med delar av familj och släkt. Jul-bingolotto på önskemål av barnen. Vi vann inte ett skit. Julafton med nöjda barn. Och nu i morgon Nyårsafton.

Så klart har det hänt en massa annat också; middagar, några fester, fikastunder mm. Men allt går ju inte att ta med.

N är krasslig. Dagens film blev Tomte Tass 2. L är hos grannarna och fröjdas. Jag vet att han jäser och tycker att det är bland det mysigaste och roligaste som finns. Det blev en till film också idag. Kusinerna på makens sida och våra barn hade gjort en julfilm. De är så jädra duktiga. De har jobbat till och från med den under hela året. Vi hoppas på del 3 till nästa jul.

2 kommentarer:

  1. Man får gnälla! ...och jag grämer mig fortfarande... ;) Puss på dig finaste vän!

    //Pea

    SvaraRadera