lördag 8 december 2012

Etik

I dag..... badminton!!! Det var vår tur att ha ungdomsserien idag. Massor med duktiga barn och ungdomar och fantasktiska föräldrar och anhöriga som bakar och jobbar, står i kiosken och donar. Engagerade unga tränare som håller koll på tävlingarna hela dagen. Jag är så impad. Själv så fikade jag, pratade, frågade om jag skulle göra något när det var fullt i kiosken redan. Jaa, så jag satt mest på min röv. Nu i kväll har jag funderat på nedanstående. Läs, begrunda och tänk efter. Så intressant. Och så svårt!

"Etik står för den systematiska reflektionen över mänskliga värderingar och handlingar och motiven för dessa. Den etiska reflektionen utmärker sig genom att man försöker ge skäl till varför man handlar som man gör eller varför man valt de värden man valt. Sådana reflektioner aktualiseras t.ex. när man har att ta ställning till konflikter mellan olika värden och intressen" (www.smer.se/etik/)
 
Jag tänker mig om man ska ta ett moraliskt, etiskt beslut så utgår man från flera utgångspunkter men som ändå genom olika argumentationer hamnar i samma slutsats. Liksom som massa trådar som tillslut knyts ihop i ändarna. Hur man än vrider och vänder sig så hamnar man i samma  slutsats. Tänk om det vore enkelt också...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar