onsdag 12 december 2012

Hur nå de som verkar onåbara?


Det är lite slitsamt att vara tonårsförälder. Även om jag inser att jag har det rätt bra. Men i dag fick jag liksom nog. Igen.
Men det är mysigt också. Vår äldste har den här veckan suttit och ätit länge med oss och vi har haft lång diskussioner. Man får tänka till och fundera på vad man verkligen tycker och anser är rätt och fel.

Var till den just nu ansvariga tjänstemannen på kommunen idag för att diskutera hur man arbetar med att främja fysisk aktivitet i kommunen. Mycket handlar om sporthallarna, ridhuset, ishallen och ev bandyhallen som ska byggas. Men de övriga då? De som inte vill eller kan komma till hallarna vad gör man åt den gruppen? Inget. Det hör till individens självbestämmande. Tja det kan jag hålla med om till viss del. Men om man inte förstår vikten av fysisk aktivitet eller kan komma i väg till en hall eller vet hur man kan lösa det på annat sätt. Hur gör man med dem? Hur får man människor i alla socioekonomiska klasser, åldrar och kulturer att röra på sig mer utan att tvinga sig på dem? I allafall att få folk att förstå vikten av det så att man själv kan göra ett val och veta vad man väljer bort? Inget svar hos kommuntjänstemannen. Och det förstår jag. Som han sa " den som kommer på det, den har gjort ett jäkla bra jobb".

Min fysiska aktivitet har idag bestått av att leda ett vattengympa pass på en halvtimme-förtiominuter. Nu ska jag slå in paket till morgondagens julklappsutdelning, senblir det natta. Jag blir så trött efter varje bråk med barnen. Må det blir lugnare. Men idag var det bara en i allafall. Nu ska jag gå och pussa lite på dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar