söndag 23 december 2012

Blomflugor

Vi har en massa blomflugor. De måste ju komma från någonstans. Men vart? Maken hittade en koloni i en gammal vinflaska som stod på bänken, men det var flera dagar sedan. Vart bor de nu? Hur länge lever de rackarna? Jag vill ha bort dom NU!

Fick höra en intressant berättelse i går. En sann berättelse. En av mina goda vänner har en vän i en medelstor svensk stad. Den vännen har en son som skulle börja i 7e klass. De valde en fri-skola som tilltalade familjen och sonen. Sonen är en aktiv kille, han åker långfärdskridskor, spelar fotboll och röjer runt. När gossen började skolan så visade det sig att teoretiskt sett var skolan bra men när det gäller den fysiska aktiviteten så fanns det vissa brister. De övriga barnen i skolan har ingen rörelsevana. Så när det är dags för idrott så är det hopplöst att ha bollsporter och sådant som kräver koordination - för de andra barnen kan inte. De har ingen kroppskontroll alls. Och med endast en lektion idrott i veckan lär väl inte dessa barn hinna få särskilt mycket koll på kroppen och hinna uppskatta fysisk aktivitet. Och det lär ju inte bli särskilt fysiskt aktiva som vuxna heller.Och så vips, så har samhället hjälpt föräldrarna att styra in en generation i inaktivitet. Det är ju verkligen inte svårt.

Nu ska gudarna veta att jag kämpar med mina barn mot stillasittandet. Det är vad våra konfliker mest handlar om: begränsad tv-spelstid och mobiltelefonspeltid och röra på sina ben lite mer. Förresten kämpar jag med mig själv också. Nu har sonen och hans kusin varit ute en timme i allafall - under stora protester från min son. Nu spelar de schack. Det låter väl bra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar