torsdag 21 juni 2012

Ufon och Sägensafari

Dagen före midsommarafton är alltid lika stressig på jobbet. I år hade jag faktiskt insett att jag inte skulle kunna sluta i tid. För det händer aldrig.
I dag hade jag ett hembesök i en närliggande stad. Kunden ifråga är listad hos oss och då är det vi som gör hembesök.
När jag väl kom dit insåg jag att hon behövde hjälpmedel för att klara sig hemma. Jag brände upp till hjälpmedelsförrådet. Tyvärr hade de gjort midsommarstängt redan kl 15. Ringde chefen och hon höll med om att vi måste fixa något till helgen. För att jag skulle slippa att åka tillbaka till min hälsocentral som ligger 20 km från staden och hämta hjälpmedel och åka tillbaka så ringde jag den enda hälsocentral som finns i staden. En privat. När jag ringde den fick jag träffa ett ufo på telefonen. Det var typ: " Nä jag kan inte göra något. Jag måste gå hem. Jag kan inte jobba över. Nä men det kan inte jag ordna" Det skulle aldrig hända på min hälsocentral. Faktiskt!!! (Jäv, jäv, jäv!!! Men jag är stolt över min hc. Jag tycker vi gör ett bra jobb!)
Tillslut gav jag upp att försöka få henne att inse att vi inte bara kan lämna kunder vind för våg. Så jag fick prata med en i mitt skrå som jobbar på den hälsocentralen. Tack och lov för vettiga människor (och nu råkar jag vara lite jävig där också för att jag har jobbat med flera av dom där förut). Han sa bara "Det fixar vi! Jag letar fram ett hjälpmedel om du kör upp det. Cheferna får fixa kostnaderna till veckan". Otroligt skönt. Kunden blev nöjd och jag kan slappna av och känna att jag gjort vad jag kan för kunden.

Nu har älskling L kommit hem. Han har haft det så bra. Nyttigt att komma ut och träffa andra människor och få frottera sig med de som har en helt annat uppfattning om livet än vad man själv har med sig hemifrån. Bra att kunna jämföra, hitta sitt egna värderingar lite mer. Han kom direkt från Borås till Knupbodarnas Fäbodvall där vi var bjudna att gå Sägensafarin. Först blev det middag och sedan Safari och sedan kaffe och kaka. Mycket trevligt!

Jamen just ja. Jag klarade grundprov kula och hagel i går också. Så nu kan jag jaga kajor och canadagäss! Det var nervöst och hemskt. Men det gick bra och kusin J klarade det med bravur. Något annat hade jag inte väntat av den pojken heller. Nu ska jag lägga mig och ladda för midsommarfirandet!

1 kommentar:

  1. Låter inget gott att äta en gammal Kaja. Men grattis ändå till att du klarade provet.

    SvaraRadera