tisdag 19 juni 2012

Astrid Lindgrens värld

Nu är vi hemma igen. Barnen och jag. Helgen har varit så bra så. En återblick kan se ut så här:
Mina vackra, fina, underbara osv osv (som även driver mig till vansinne ibland...)
Fika-högen

Avslutningsfika på fredan med mormor, morfar, Ingegerd, farmor, farfar, G och faster E. Akutpackade det sista och sen drog vi. Hamnade i Stockholms köer och kom fram till Linköping. Sov gott och åkte vidare till Astrid Lindgrens värld.

Astrid Lindgrens värld var så bra så. N hade lite koll på sagorna nu och A har ju barnasinnet i behåll så båda tyckte det var jättebra. Regnet öste ner och vi tittade på Bröderna Lejonhjärta i Körsbärsdalen och på Emil i Törnrosdalen och resten av de föreställningar som vi hann med. Regnet lugnade sig på eftermiddagen. Ni som läser min blogg och har barn vet ju säker hur det ser ut, men håll till godo ändå...


Törnrosdalen

Emil i Lönneberga


Tengils vakter


En hel del regn


Vi följer efter Rasmus och paradis-Oskar




Pippi
 Vi var på Astrid Lindgrens värld för 6 år sedan. L var då i samma ålder som N är nu. Det har hänt en del med parken sedan dess. Mattisborgen har byggts upp. Vilken borg. Med källare och torn.
Innan Ronja-föreställningen började var det ett barn i publiken som började ropa "Det brinner, det brinner, det brinner!" Värdarna började titta sig omkring, det luktade rök. Då gick min puls igång och jag började titta efter flyktvägar för mig och barnen. Men det var inget. Det var bara en lite skitunge med föräldrar som inte fick tyst på barnet.


Rövare

Mattisborgen med N och A



Häftiga borgen och häftiga barn.


Även en mamma trycker sig in i bilden

Hemma hos Bertil och Nils Karlsson pyssling.
2 dagar blev det på Astrid Lindgrens värld.
Jomen så hände det något mer. Vi skulle sova på Hotell Ronja i Vimmerby. Ett lustigt hotell byggt i Farmeks gamla lokaler, dvs det har varit livdjursauktioner och slakteri där förut. Vi visste att rummet vi skulle bo i var väldigt varmt. Men det var fruktansvärt varmt. Jag kan rekommendera att bo där, men erbjuds bara rum där det bara finns takfönster, bered er på att det är VÄLDIGT varmt.
När vi kom till receptionen och skulle checka in sa jag mitt namn. Tjejen där sa då  "Jaa, du har en man och det är du som är från Gusbo i Kilafors i Hälsingland va?" Då gick tankarna igång igen. Jag har tydligen massor av  katastroftankar. Nu hade det hänt maken eller L någonting och man har inte fått tag i mig på As eller min mobil. Jädrar anåda vad man hinner tänka mycket på några få sekunder. Men tjejen fortsatte " Du vet dr Erik" Ja tänkte jag, jag har jobbat med en dr Erik, så jag svarade ja. "Han är sambo med Anna." fortsatte hon.
Då fick jag svänga om i tankarna. Det var alltså min mans kusin Erik som hon pratade om. "Jag är hennes syster. Så fort jag såg att det var en med erat efternamn som kom från Gusbo så måste jag ju kolla med honom om ni var släkt och det var ni ju!" Så det var så trevligt så.

Ja det var Astrid Lindgrens värld det!




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar