onsdag 20 juni 2012

Gryt och Söderköping

17 juni

Min rutt-plan för helgen var att åka ner till Vimmerby via Linköping. Och det gick ju bra. Sen skulle vi åka kustvägen upp till Gryt i Valdemarsvik för att sova där en natt. Via Söderköping och "Smultronstället" skulle vi dra oss hemåt. Ja det var planen.
Men så blev det inte. På hotellet i Vimmerby konstaterade jag att jag glömt neccesären på hotellet i Linköping. Med tandborstar, platttång och min medicin. Så det var bara att ta vägen via Linköping till Gryt. Det gick ju det med. Men det var ju inte enligt planen.
Fyrudden, Gryt. Men vi såg ingen fyr!

N
A



Gryt är ett trevligt lite ställe med en trevlig camping på Ekön. Där kan man spela minigolf. Det gjorde vi. Jag höll mig på gott humör, A höll sig också på gott humör. Med N var det värre. Äpplet faller ju inte så långt. Han gick in med inställningen att han är värdelös på minigolf och det gick därefter. En självuppfyllande profetia kan man säga.
A suckade lite. Jag kände mig tvingad att upplysa lilla fröken om när vi för tre år sedan fick avbryta ett minigolf spel för att hon var på så otroligt dåligt humör och att hon även var ett äpple som inte föll så långt från sin gren.
Jag
När jag hade slutat 6an - för väldigt längesedan. Så var familjen på Visingsö. Vi skulle spela minigolf. Det blev inte så trevligt för jag surade ihop totalt. Precis som mina barn gör och har gjort. Det har jag fått höra sedan resten av livet. När jag sedan som  ung och nykär var i väg på min första semester med min blivande make så ville han spela minigolf. Jag var i 20 års åldern och började känna till mina brister någorlunda. Det gjorde inte han. Jag varnade honom och sa att det inte var någon bra idé att spela minigolf med mig. Han stod på sig och har i efterhand sagt att han absolut inte trodde att det kunde vara så farligt. Resultatet blev att jag surade ihop igen, den här gången med min stora kärlek. Han kunde inte göra något rätt. Om jag slog bättre än honom så tyckte jag att han maskade om han slog bättre än mig tyckte jag att jag var värdelös. Ingen win-win situation precis, mer en loose-loose situation. Sedan dess har jag tagit det lugnt med minigolfandet. Och nu med mina barn konstaterar jag att historien upprepar sig!


Barnen på Smultronstället

 Till Söderköping kom vi och vi hittade rätt glasskafé, åt god, rolig och rätt dyr glass. Vi tittade på båtarna som åkte genom slussen och sen åkte vi hem.

 A sammanfattade våran resa så här: " Det har varit jättekul. Men det är mer ordning när pappa också är med. Du är så vimsig."







1 kommentar:

  1. Härliga bilder och härlig resa! Full förståelse för det där med minigolfen - även krocket kan räknas in i samma kategori. Finns någon skröna om en rödhårig flicka som förlorade och jagade sina äldre systrar med klubban... Kram!
    //Pea

    SvaraRadera