måndag 24 oktober 2011

Jaktkurs

Idag var det "the big day". Dags att börja ta emot kunder igen. Jag hade två inbokade - fler ny-besök hinner jag inte på 2,5 timme. Den första dök inte upp och den andra var sjuk. Då drog jag hem.

I kväll var det andra tillfället av kursen som skall leda till jägarexamen. Diskussioner om varför man vill bli jägare och hur man är en schysst jakt kamrat kom upp. Det svåra tycker jag är de tekniska termerna: kulfång, smaldjur mm och vad man skjuter med vad - kula, hagel, helmantlad, bly, stål? Sen är det det här vilken hund man ska använda till vilken jakt : stötande... och sen kommer jag inte ihåg mer. Jag vet inte ens vad våran hund kallas. Men han är duktig på att apportera. Försökte även apportera grannen som han inte tycker om, men det är en annan historia.

Att börja jaga är inte självklart för mig. Jag har svårt med att släcka liv. Jag är full av dubbelmoral. Jag älskar kött men har svårt att döda för att få köttet. Men jag hoppas lära mig en hel del om djur och natur. Jag hoppas också kunna lära mig skjuta, det tycker jag är kul. Men jag skjuter helst på lerduvor eller pricktavla. Vi får se hur det blir med jagandet.
Maken är nybliven jägare sedan i våras. Han uppskattar jakten mycket. Vilket han är ganska förvånad över själv. För några veckor sedan var han i väg på andjakt söderut. Han och jaktpolarna fick bra utdelning på jakten. Fåglarna är vackra även om de är döda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar