onsdag 9 februari 2011

Farfar

I kväll kom vi i väg till Trönö. Det blir inte så ofta som jag kommer dit. Det är svårt att få helgerna att räcka till. Min farfar bor där. Jag kommer ihåg min barndom som att jag var där jättemycket. Enligt mamma var jag inte där så ofta men jag kommer i håg det så. Jag sov hos farmor och farfar eller hos min kusin som bodde på samma gård. Jag minns det med värme. Jag tyckte om att vakna hos farmor och farfar och de knackade i ventilationsröret och ropade "Jänter, nu äre frukost". På sommrarna var jag i stugan med dom. Då ropade de "Jänter, kom upp och ät nu". Då var det dags att bada klart och äta och det var absolut förbjudet att bada efter maten. Minst en timme skulle det gå annars var farmor övertygad om att jag och min kusin skulle drunkna.
Farmor dog för ett år sedan. Farfar bestämde sig då för att han också skulle dö snart. Han köpte toarullar i storpack och gav bort det mesta för han skulle inte behöva hela paketet. Han lever fortfarande ett år senare. Jag vet att han saknar farmor oerhört mycket, han såg henne som sin livförsäkring, sitt stöd och sin räddning. Samtidigt vet jag också att han inte ville att hon skulle lida, att som det var då innan hon dog inte var vad hon eller han ville ha av livet.
Jag är rädd för att han skall ha det fruktansvärt tråkigt men han säger att dagarna går. Han tittar på tv, han fick en ny av min farbror så han är jättenöjd. Han kan fortfarande se på tv en del, han håller på att mista synen så egentligen tror jag han mest lyssnar. Han lyssnar mycket på radio och han pratar med hemtjänsten som kommer och tittar till honom fyra gånger per dag. Jag tror hemtjänsten är hans änglar nu.

Det blev ingen träning alls för mig idag, jo en kort promenad i morse med hunden. I morgon slutar jag tidigt kanske kan det bli en skidtur då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar