lördag 6 april 2013

Offentlig hälso och sjukvård

Ljuva helg. Började helgen med en shopping tur med mina föräldrar: Clas Ohlsson, Jula, Biltema. Det gillar min kära far. Ska erkännas att jag shoppade lite jag också. Somnade bredvid min snart 14 åriga dotter, man måste ju passa på och gosa medans man får. Jag böt säng framemot vargtimmarna när hon började gruffa om att det var för trångt. Serverad frukost av maken med nytt te från Harrods som L kom hem med igår. Gott!
Och nu. Jaha, vad ska jag göra nu då? Det är kallt och ingen riktig vår. Arbetslösheten är hög. Mängden sängar på sjukhusen är för få. Läkare är svårare än någonsin att få tag på. Stafettläkeriet frodas. Vårdpersonalen är sliten. Och min bild av den offentliga sjukvården, som en möjlighet och rättighet för alla människor att få bra vård naggas lite i kanten. Jag är så för den offentliga vården men den måste ges möjligheter att utvecklas och inte att bromsas upp. Jag är verkligen för offentlig verksamhet. Jag känner det mer och mer. Och för mig är den privata verksamheten inte en motsats, snarare en motor eller en katalysator. Det den privata vården erbjuder ska den offentliga göra bättre. Jag tror att båda behövs för att driva den andra framåt. Om vågskålen väger jämt mellan dessa verksamheter så stannar utvecklingen av. Ja det var dagens politiska inlägg.

Nu vet jag vad jag ska göra. Mot tvättmaskinen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar