torsdag 27 januari 2011

Vila och rökning

Några dagar ska jag vila. Bilen är packad. Maten är handlad och jag är snart på väg! En tur till Härjedalen över helgen. Ska bli skönt. Här är det -17 grader, det är varmare dit vi ska.

 Jag var och handlade häromdagen. Tjejen bakom mig i kön köpte 5 cigarettpaket. Herregud, 5 paket! Jag fattar inte. Det finns inget bra med att röka. Det är dyrt. Det är barnarbete. Det ökar risken att få cancer. Det leder till blodkärlsförändringar, som i sin tur leder till hjärtinfarkt och stroke. Jag fattar inte att man utsätter sig för risken att bli ett vårdpaket, att bli halvsidesförlamad, att tappa förmågan att kommunicera. Nä jag förstår ingenting! Nu har det dessutom visat sig att rökning leder till större risk att utveckla Reumatoid Artrit. Jag har inga bevis men jag blir inte förvånad om det visar sig att rökning även leder till större risk för att få fibromyalgi och långvariga smärttillstånd. Vilket leder till nedsatt förmåga att arbeta vilket leder till större beroende av samhällets insatser vilket leder till en känsla av att man inte är en del av ett socialt sammanhang vilket leder till depressioner osv osv. Nä, jag har inget gott att säga om rökning. Men man kan bli j*****t rik pga att folk röker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar