måndag 30 september 2013

Brandtal

Hej! Jag mår bra. Hur mår du? Hur är din hälsa i dag, din känsla av välbefinnande, på en skala mellan 0-100, där 0 är riktigt uselt, botten, och där 100 står för underbart, fantastiskt och det finns bara små snälla moln som mjukt omsluter dig i din trygghet och ditt euforiska tillstånd. Jag är på 79 i dag. Livet är bra. Lägenheten i Björnrike är städad, jag har haft några dagar själv och jag har inte lyssnat så mycket på ljudbok. Jag har försökt tänkt istället. Det är inte det lättaste. Några strålande, djupa idéer kom jag väl inte fram till men jag får väl vara nöjd ändå. Huset hemma är inte välstädat och kommer nog aldrig bli heller. Jag kom hem till familjen igår och alla satt och åt samtidigt. Maken och L hade lagat mat. Jag har tränat lite i dag och ska ta mig ut i skogen om ett tag. Barnen mår bra. Men den ständiga ångesten över att det kan hända dem något finns alltid närvarande. Ilskan över hur det kan vara okay att en äldre kvinna kan tafsa en ensam 15 årig pojke på benet för att man inte förstår att det kan vara kränkande och blir därmed friad från detta och över hur det kan bli att 6 tjejer som kränker och hånar en 15 årig kille, klär av honom, våldtar honom, låser in honom trots att han faktiskt säger nej blir frikända i den här rättstaten som vi lever i, den finns kvar som ett bakgrundsmuller i mig. Nej men just ja, det var ju tvärtom. Det var ju flickor i båda fallen. Ja men då så. De hade säkert druckit de där flickorna, så lite ansvar får väl de ta. Är det så det är och så det kommer att vara? När flickor blir utsatta är det deras eget fel. Om förövaren är en man så kan han inte ta ansvar för sitt eget handlande? Det är i så fall fruktansvärt förnedrande, inte bara för kvinnan, utan även ett fördömmande av alla män som förmodas att inte kunna tänka och förstå vad som är rätt och fel och vad som är kränkande eller inte. Stackars dessa män. Det är för väl att jag själv omger mig med de mest fantastiska underbara exemplar av det motsatta könet! Ja så det blir 79. Helt OK. Hälsningar Majapi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar