lördag 23 mars 2013

Suck, en snödroppe skulle sitta fint!

Till och med en inbiten snöälskare som jag börjar tappa sugen på att åka skidor. Nu vill jag ha vår med snödroppar, krokusar och kladdiga gräsmattor. Bort snö! Bort!

En fjällvecka har vi kvar. Det ska bli skönt att komma dit. Men sen, efter påsklovet får det vara nog.

Jag har ju världens bästa vänner, vissa bor närmre och andra bor lite längre bort. Men jag har några som liksom biter sig fast i hjärtat hos mig, som tack och lov inte släppt taget om mig. En av dessa underbara, en av mina absolut äldsta hon lyfter mig ständigt. Hon liksom luktar sig fram till när jag behöver ett uppåttjack av självkänsla. Idag gjorde hon det igen. Fika på stan, skvallra lite, shoppa lite, jäsa lite. Förra veckan kom det en bok på posten bara sådär helt appropå från henne.

Suck! Jag har det bra jag.

Nu ska jag läsa Brottsoffermyndighetens rapport "Slagen dam". Där har vi något att jobba på för att fler ska få det bättre. I det senaste "pappret" jag skrev tittade jag och en kurskompis på tonårsflickors psykiska ohälsa. Det vi såg i vår mini-studie var följande:
  • välfungerande relationer är otroligt viktigt för tonårsflickor, både med föräldrar, syskon och kompisar. I centrum står mamma. Att vara osams med sin mamma är inte någon höjdare för flickor i ungdomsåren.
  • att utsättas för fysiskt våld påverkar den psykiska ohälsan
  • sexuella övregrepp är enligt en nederländsk studie den enskilt största anledningen till att flickor försöker ta livet av sig.
Bara av nyfikenhet tittade jag i en rapport från statens institutionsstyrelse som hade undersökt vilken bakgrund pojkar som utförde sexuella övergrepp hade. Det visade sig att en största delen av dessa pojkar kom från sviktande hemförhållanden och stor del hade själva blivit utsatta för sexuella övergrepp. Det ursäktar inte deras beteende, jag vidhåller att var och en har ansvar för sitt handlande (om man inte har mentalabegränsningar för detta). Men min teori är alltså: om alla barn och ungdomar får möjlighet att bli sedda och bekräftade av sina föräldrar eller andra ansvariga vuxna så borde risken för att utsätta någon och att utsättas för sexuella övergrepp minska. Ett jätteprojekt med en massiv insats av stöd till föräldrar för att ge förutsättningar till att vara bra föräldrar och en insats i skolvärlden så att alla barn och undomar får möjlighet att blir sedda och bekräftade skulle sitta fint tror jag. Men som sagt jag vidhåller: MAN HAR ALDRIG RÄTT ATT KRÄNKA NÅGON ANNAN VILKEN BAKGRUND MAN ÄN MÅ HA! ALDRIG!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar